Nooit meer costa brava en Platja d'aro

• mike

Onvriendelijke mensen in costa brava, politie net de gestapo, heel duur in het algemeen… Arrogantie troef.

• hola

hahaha, nou jongen dan zal jij de enige zijn die er zo over denkt!!!!!

De catalanen zijn juist erg aardig volk, het is maar hoe je zelf bent???!!!!!

• mike

HAHAHA? De enige?

Toerisme= -18%

Heel aardig hoor: je komt maandag met de auto. De dinsdag zetten ze ' s nachts verkeersborden om 02uur en slepen ze de auto weg om 06uur 30.Heel aardig volk.

Dan zeg ik: Niet goed voor het toerisme en zij antwoorden “ wat kan ons die dwaze toeristen nou deren” Leuk volk seg! In de winkels nou: “ duur en dank u bestaat niet” Leuk volk seg! Een mentaliteit van - wat-kom-je-hier-doen? we zijn lekker duur en jij moet maar betalen. Ik spreek nog niet van oplichterijen in 2 cases ( valse etiket, …)

Catalanen bye in andere woorden.

• hola

Ik zie het al…. je bent een belg, daar zijn ze nooit zo verzot op, van die domme mensen, maar ze draaien je maar al te goed een poot uit, weet ik.

Maar over je auto?? tja raar verhaal, had je een huisje gehuurd dan in spanje?

Je moet wel begrijpen dat de mensen die daar wonen ook aardig gestoord worden elk jaar maar weer die dwaze toeristen die denken dat ze alles kunnen maken en doen omdat ze toch niet in hun eigen land zijn, tja, dan zal ik ook niet al te vriendelijk zijn zou ik zeggen, je moet het van 2 kanten bekijken jongen, niet alleen vanuit jou eigen point of view.

• mike

Zeg arrogante Kees, stukje achterlijke Hollander. Ik zat in hotel voor de 3de keer overigens en tot 13/07 mocht je daar parkeren. Niets met de plaatselijke arrogante bevolking te zijn. Trouwens klant is Koning. Indien niet gaan ze elders - mij inbegrepen- waar mijn geld ( veel) welkom is. Ik ben overal ne loyale klant maar een relatie is tweezijdig. Zonder toerisme is Costa Brava amper Botswana of Tchad waard.Jij bent waarschijnlijk een van die campinglullen met lange tanden.

Foert, ik ben weg

• hola

hahahaha jonge belg, wat zet jij je land weer voor schut door zulke domme berichten te plaatsen, wie gaat er dan in een hotel zitten en dan met de auto naar lloret????

huur dan een huis op de bergen in lloret met zwembad, eigen parkeerplaats, wasmachine enzovoorts. DOMME DOMME TERING BELG!!!!

• mike

man man toch… Het was Platja d'aro of kan je niet lezen. De verkeersborden werden ‘ s nachts om 02u00 geplaatst en de auto weggesleept voor het Platja Park Hotel ( 4 sterren en overigens redelijk hotel) om 06uur. De arrogantie die erachter gevolgd is, spreekt boekdelen. Ik was er uiteraard om villa’s te bekijken voor de volgende zomers.

Maar niet voor te huren zoals de Nederlanders wel om te kopen. Het wordt echter een andere plek.

• Limburgse

Gelukkig want ik zou jou daar niet graag tegenkomen. Je zult wel een grote bek hebben gehad en een air van ik alles en jullie niets en daar kunnen zij absoluut niet tegen en terecht.

Ga in een hutje op de hei zitten met een privebos dan heb je van niemand last.

• twietie3

Spanjaarden zijn juist de aardigste mensen die er zijn.

En de politie?? Als jij niks doet doen hun ook niets, ze groeten je zelfs.

en bovendien is Costa Brava groter dan alleen Platja 'd Aro hoor.

Ik ben blij dat je niet meer komt, ze zijn je liever kwijt dan rijk en hebben jouw geld niet nodig. Vooral niet als je er zo over opschept.

Ik wens je elders veel succes, zal je ook niet lukken met zo'n instelling.

Groetjse Twietie

• mike

Forse dip in Spaanse toeristensector

Laatst bijgewerkt op: 5/8/2004 14:17

Spanje is met vakantie gegaan, maar nu al klaagt het bedrijfsleven. Gemiddeld komt het uitgavenpatroon van het toerisme niet boven het niveau van 1999.

Er zit de klad in ‘sol y playa’ (zon en strand). De reclameslogan waarmee jaarlijks miljoenen toeristen naar de Spaanse kusten en eilanden worden gelokt, heeft aan kracht verloren. Weliswaar wordt er nog een lichte groei geregistreerd in het aantal overnachtingen, maar de toerist blijft korter en geeft minder uit. Volgens Exceltur, de Spaanse organisatie van werkgevers in de toeristenindustrie, verliest Spanje zo euro 263 mln aan inkomsten in 2004. Gevreesd wordt dat dit een tendens is. En dat is voor menigeen nu al een reden voor zorg in het land waar de toeristenindustrie voor bijna 12% bijdraagt aan het bbp.

'Nog nooit eerder meegemaakt in augustus', zegt men in de reisbureausector nu dagelijks pagina's met goedkope aanbiedingen verschijnen in de Spaanse pers. Het gaat om goedkope bestemmingen waar anders het bordje ‘vol’ hangt. Niet alleen betreft het hotels in Spanje zoals op de Balearen (Ibiza en Mallorca), de Canarische Eilanden en aan de Costa del Sol, maar ook in Mexico, Cuba en de Dominicaanse Republiek.

Zie ook:Rondje stoelendans in reisbranche bijna afgerond van 5 augustus 2004

Herstellend toerisme spekt winsten van reisorganisaties van 4 augustus 2004

Fenomeen

Al die bestemmingen zijn nog goedkoper dan ze al waren nu de hotels en de chartervluchten niet vol dreigen te raken. Het is voor Spaanse begrippen dan ook een ongewoon fenomeen als in de eerste week van de traditionele vakantiemaand augustus zo driftig wordt geadverteerd om de twijfelaars over de streep te kunnen trekken.

Dat er in de toeristensector een dip valt waar te nemen, is eerder gebeurd in Spanje. Maar ditmaal gaat het niet om een terugloop als gevolg van de economische malaise (zoals in landen als Duitsland) maar om complexere zaken. Aan de ene kant is het hotelaanbod in Spanje, in vergelijking met het vorige zomerseizoen, gestegen met 4,8%. Maar het aantal overnachtingen is slechts met 2% gestegen. Het aantal buitenlandse toeristen in Spanje steeg in het eerste halfjaar slechts met 1,4%, minder dan de prognoses aan het begin van het jaar hadden aangegeven.

Het teruglopende aantal overnachtingen van buitenlandse toeristen wordt niet gecompenseerd door een oplopend aantal overnachtingen van Spanjaarden die vakantie houden in eigen land. Zij zoeken tegenwoordig hun zon en strand aan de Caribische Zee. Dat is weer een gevolg van de overcapaciteit in de vliegtuigen van Spaanse chartermaatschappijen die voor lage prijzen naar de andere kant van de Atlantische Oceaan vliegen. Vandaar de vele last minute-aanbiedingen in de Spaanse pers.

Moderner

Tegelijkertijd wordt vastgesteld dat het concept ‘sol y playa’ aan modernisering toe is. De buitenlandse toerist heeft anno 2004 legio mogelijkheden om via internet in andere landen een gevarieerdere en goedkopere vakantie te boeken. Dat is enerzijds te wijten aan de toename van het aantal goedkope vluchten naar verre bestemmingen. Anderzijds blijkt dat de concurrentie toeneemt. Waar landen als Kroatië, Turkije, Egypte en Bulgarije in vorige jaren om veiligheidsredenen minder attractief waren, blijkt nu dat daar een kwaliteitstoerisme wordt geboden (inclusief zon en strand).

Die landen kunnen qua kosten nu scherp concurreren met het Spaanse aanbod. ‘De prijzen en de dienstverlening die veel hotels in Spanje bieden, zijn niet langer interessant voor de toerist die andere bestemmingen zoekt’, constateert Antonio Alonso, commercieel directeur van Bancotel, een boekingsorganisatie die gemiddeld euro 50 per nacht vraagt in diverse Spaanse hotels.

De eerste cijfers over het jaar 2004 spreken boekdelen. In het eerste kwartaal ontving Spanje 23 mln toeristen. Dat is amper 2,2% meer dan over dezelfde periode in 2003. Maar het aantal overnachtingen en de uitgaven daalden tot op het niveau van 1999. Ook uit de provincie komen zorgwekkende berichten. Van de hoteluitbaters op de Canarische Eilanden zag 75% zich genoodzaakt om de prijzen naar beneden bij te stellen. In Madrid gaat dat om 50%. In de wijnprovincie van La Rioja klagen de hoteliers over een vermindering van de bezetting met 1%. Onder normale omstandigheden werd daar de laatste jaren altijd een groei van 2 tot 3% geregistreerd.

'Het is het beste bewijs dat de zorg in de sector gerechtvaardigd is', concludeert zakenkrant Expansión. ‘Het model van sol y playa tegen goedkope prijzen zal plaats moeten maken voor vernieuwing en meer kwaliteit in de dienstverlening. De infrastructuur van de hotels en het aanvullende aanbod - restaurants, sport en vermaak - zullen moeten worden verbeterd.’ Hetzelfde geldt volgens de krant voor de technologie en de opleiding van het personeel in de toerismesector.

Henk Boom, onze correspondent in Madrid

Copyright © 2004 Het Financieele Dagblad