Hoe werkt het type bloedgroep als er een derde 'ouder' in het spel is?

Ik weet wel er is een mama en een papa. Maar als er een draagmoeder bij te pas komt. Het kind groeit toch in haar lichaam en krijgt haar bloed
Stel ma en pa hebben alle twee A maar draagmoeder is O.
Of ouders zijn A en draagmoeder is B
Er zijn verschillende combinaties mogelijk met A B en O. En dan nog +en - Maar het gaat over het idee erachter.

5 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (1)

Het kind erft alleen de bloedgroep van de biologische vader en moeder, ofwel van de zaadcel en de eicel. De bloedgroep van de draagmoeder heeft geen invloed.
Stel dat een vrouw zelf haar kind draagt, dan kan de moeder nog een andere bloedgroep hebben als het kind in de buik.
Als ik jouw laatste voorbeeld gebruik: de zaadcel en de eicel zijn dus belangrijk. Vader heeft A en moeder heeft A. De draagmoeder heeft B. Deze heeft geen invloed.
De draagmoeder kan dus geschrapt worden.
Vader heeft A. Hij kan dus AA of AO hebben (A is dominant)
Moeder heeft A. Zij kan dus AA of AO hebben (A is dominant)
Als beide ouder A (AO) hebben, kan het kind dus krijgen:
AA dit kind krijgt bloedgroep A
AO dit kind krijgt bloedgroep A
OA dit kind krijgt bloedgroep A
OO dit kind krijgt bloedgroep O
Ofwel, dit kind heeft 75% kans op A en 25% kans op O
Nogmaals, de draagmoeder heeft B in jouw voorbeeld en draagt een kind met A of O.
Stel dat de eigen moeder het kind draagt, dan heeft moeder A en het kind A of B.
https://www.bloedcellen.nl/bloedgroep/
Tikfout: Stel dat de eigen moeder het kind draagt, dan heeft moeder A en het kind A of O.
Toegevoegd op 20 april 2019 19:32: tekst